Op naar Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs en Flo - WaarBenJij.nu Op naar Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs en Flo - WaarBenJij.nu

Op naar Peru!

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Flo

22 Januari 2015 | Peru, Cuzco

13 januari.

Op het moment dat ik dit schrijf zitten/liggen we al n uur of 4 in de bus op weg naar Uyuni. Het is net na middernacht denk ik en iedereen op de buschauffeur, een irritante chipanner die elke 20 min naar de wc moet en ik zijn nog wakker. Slapen in het vliegtuig of in een bus lukt me niet. Ik denk dat ik vanaf het moment dat we zijn vertrokken vanuit Schiphol toch wel zeker een uur of anderhalf heb geslapen. Onderweg dan hè. Slapen in 't hostel gaat me best aardig af. Flo heeft daar weer meer moeite mee dan ik en is daarom soms blij als we uit kunnen slapen.
Nu ligt ze lekker langs me te slapen terwijl ondergetekende zacht mee neuriet met Cis Verdonk.

Maar goed, ik was iets aan t vertellen.

Owja. Bij 13 Januari waren we gebleven.

We hebben besloten om een dag langer te blijven in Iquique. Even lekker bijkomen en niks uitvoeren.
Hebben wat door Iquique gelopen en geshopt. Natuurlijk ook nog op het strand gelegen. Lekker.
Boodschappen gedaan voor t avondeten, Flo had weer wat heerlijks op tafel getoverd. Na het eten hebben we met 3 anderen uit het hostel Shithead gespeeld. (Kaartspel waarbij eigenlijk geen winnaar is, alleen maar 1 verliezer, en die moet zich aan het einde van het spel Shithead, oftewel de Lu... noemen).
Dag erop weer wat door de stad gelopen en rondgekeken. En ook vandaag weer op het strand beland. Mooi strand. 1 nadeel. Stel je voor, je staat in Zeeland op het strand, de zon schijnt recht in je gezicht en bij elke grote golf zie je in het licht van de zon ìn de golf zwarte plekken zo groot als pannenkoeken... Yup. Daar zijn de kwallen weer waar ik het al over had. En inderdaad niet giftig of stekend. Zelf uitgeprobeerd. Kunt er zelfs mee voetballen zag ik. Is toch niet zo lekker zwemmen als in een binnenzwembad. (Nog een tip voor ik het vergeet, hou je mond dicht als je n golf op je af ziet komen...ik proef het nog)
Aan t einde van de zonneschijn maakte Flo me wakker en het was ijskoud. Brrrr. Ik geloof dat ik met wat welbekende schuttingtaaltermen heb gegooid. Sorry daarvoor, maar ik dacht dat het vroor terwijl ik op een handdoekje op het strand lag. Nogal chagrijnig dus.
Deze avond wederom Shithead gespeeld met dezelfde mensen. 2 Aussies en een Zwitsallander. Tussendoor goed gedronken.

15 Januari
Vroeg op. We gaan naar Arica toe. Het ontbijt dat we onderweg op wilden eten hadden we de avond ervoor klaar gelegd in de keuken. Evenals wat flessen water, 'n zakje snoep en nog wat kookbenodigdheden. Maar helaas. Wij stonden rond 0600 klaar, het slot op de keukendeur niet. Dju.
Op de busterminal maar 'n soort van broodjeappelflapzonderappel en een koffie besteld.
6 uur later kwamen we aan in Arica. Hostel was 10 min lopen. Hostel Arica Unite. Prima en bijna nieuw hostel. Lag op hemelsbreed 100 meter van de zee. Jammer van die "kennedylaan" die ertussenin lag, maar daar hebben we ons natuurlijk niet door laten weerhouden.
Bij het hostel nagevraagd hoe we het beste de grens over konden gaan. Met een bus of met een Collectivo. (Dat is een gedeelde taxi. En soms is dat gewoon een auto met iemand erin die zich taxichauffeur noemt, zoveel mogelijk mensen erin propt om vervolgens met de trekhaak over de grond schurend rondrijdt en vol blijft houden dat dat schurende geluid niks aparts is en dat je bijna op je bestemming bent... Je hoort ons trouwens niet klagen hoor. Een half uur in de taxi zitten en dan omgerekend nog geen pakje Stimorol hoeven af te rekenen)
'S ochtends nog even n duik genomen in de zee. WAKKER!!!! Op naar Peru na een pannenkoek als ontbijt.
Op de bus/taxi terminal gekozen voor een Collectivo. We zaten er met 2 locals in.
Regel 1 of 2 van het reizen is: geef nooit je paspoort af aan een wildvreemde. Euhhh tja.
Ten eerste was hij eigenlijk geen wildvreemde meer voor ons, want hij had zich voorgesteld als Taxichauffeur Fernublabluhalla. Dacht ik verstaan te hebben.
En ten tweede, geef je je paspoort niet aan de taxichauffeur mee, dan sta je er morgen nog. Een klein uur later stonden we met hulp van Fernublabluhalla op Peruaanse bodem. Mèt paspoort en weer een paar stempels verder. (Als het zo doorgaat haal ik je nog in Stephan ;-)
Ging allemaal prima. Meneer de taxichauffeur bedankt. Top geregeld daar. Viel ons 100% mee.
Aangekomen in Tacna Peru. Ineens is het 2 uur later. Iemand daar een logische verklaring voor? 1 uur snap ik nog wel.

Nieuw land, nieuwe dingen, niet kunnen vinden wat je nodig hebt, ander geld nodig en geen pinautomaat in de buurt om de benodigde bustickets te kopen. Daar was de spanning tussen ons wat te hoog opgelopen, 2 chagrijnige hongerige eigenwijze zwaarbepakte etc etc reizigers. 10 minuten later was het weer prima.
Arequipa! We zijn er. Wederom een goed hostel. Genaamd Friendly Aqp. Mooie schone kamers, flinke binnenplaats met hangmatten en een lichtgebogen pingpongtafel.
'S ochtends de Free Walking Tour gedaan. Hele stad gezien. Goede tour. Weten jullie het verschil tussen Het Laatste Avondmaal in Nederland en hier? Hier drinken ze geen wijn maar Chicha, zitten ze aan een ronde tafel, eten ze een Cuy (Cavia) en kauwen ze op cocabladeren. Voor de rest is het allemaal hetzelfde hoor. Als afsluiter een Chicha gehad, een rood gefermenteerde maisdrankje en nog een Pisco Sour. Ook lekker.
Na de tour met een Nederlander en een Duitser wezen lunchen bij een restwaarde eigenlijk alleen maar locals waren. Goed teken. La Nueva Palomina is een aanrader. Heerlijk.
Op de terugweg naar Friendly Aqp op m'n slippers geprobeerd om een stoeptegel uit de stoep te schoppen. Mislukt. Gevolg? Laat ik het bij de woorden bloed en Auw houden. Das genoeg.
Tot aan morgenavond rust. Lekker rondgelopen in de stad en samen handgevlochten armbandjes gekocht. Flo is niet helemaal lekker. Ligt het aan t wennen aan de hoogte?

19 Januari
Wat een busrit zeg. Slinger slinger omhoog omlaag. En mijn stoel kon ook nog eens niet helemaal plat.
Toen we aankwam in Cusco was Flo helemaal niet lekker. N Busrit from hell en dan ook nog ns een heel stuk hoger. (3600 meter dacht ik) Ik had er weinig last van. Rustig aangedaan rest vd dag. Volgende dag wederom een stadstour gedaan. Met de gids het gehad over de verschillende tours naar Machu Picchu. Veel keus, veel verschillen.

21 Januari
Flo word met de dag beter. Tijd om te gaan boeken! Het word de Salkantay trail naar Machu Picchu. 5 dagen hiken/lopen, 4 nachten en naar bijna 5000 mtr hoogte. Klinkt gaaf! Geboekt bij Eco-Packers. Inclusief gids, 2 koks, een bups paarden en n coca-thee in je tent 's ochtends om wakker te worden.
's Middags had het hostel een aanbieding. Cuy eten. Ok. Moet toch geprobeerd worden hè. Ik moet zeggen, is toch even wennen, zo'n Cavia op je bord. Smaakt prima. Niks mis mee. Flo vond t zo lekker dat ze zelfs het pootje met de nagels er nog aan ging afkluiven. Ik had genoeg gehad.

22 Januari. Vanavond krijgen we een briefing over de Salkantay Trail. Onze gids Nico komt vertellen hoe en wat. Morgen komt hij ons om 0415 ophalen. Zucht. Op tijd te bed dus.

  • 04 Februari 2015 - 07:31

    Gerk:

    Wauw wat n verhaal weer, en vette hike! Wordt weer lekker coca bladeren kauwen :-) enjoy! X

  • 04 Februari 2015 - 20:35

    Rick:

    Al zoveel moois en pas op de helft! Genietse weer en ik kijk uit naar de volgende verhalen! Xxx

  • 05 Februari 2015 - 18:54

    Bas:

    Geweldige verhalen. Vooral de botsing met de steen. Geniet de laatste maand. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Thijs en Flo

Blog van onze reis door Zuid-Amerika en Amerika.

Actief sinds 24 Dec. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 10219

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Chili, Bolivi, Peru en New York.

Landen bezocht: