San Pedro de Atacama deel 2. - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Thijs en Flo - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama deel 2. - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Thijs en Flo - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama deel 2.

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Flo

10 Januari 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

0700 vrijdag 09 Januari.
Vroeg op moeten staan. Vandaag 2 tours. Drukke dag.
met 50 km/uur onderweg naar Lagune de Altiplano. Onderweg merken we al dat we flink aan het stijgen zijn. We gaan tot iets over de 4000 meter. Rustig aan doen dus en vooral niet proberen snel te lopen. Raar gevoel, je ademt normaal maar bij elke teug lucht die je inademt lijkt het als of je maar de helft binnenkrijgt. Een beetje alsof je hard gelopen hebt, buiten adem terwijl je niks doet eigenlijk. Praten èn lopen tegelijk is al helemaal n crime.
We zijn er. 2 prachtige meren die gescheiden zijn door een bergtop. Lang geleden was dit 1 groot meer. Het is nu een beschermd gebied, dus we mogen niet tot aan de waterkant komen. We staan op een 100/150 meter afstand en we zien een groepje Viqunjo's lopen. Het is een soort Alpaca. Wat op zijn beurt weer op een lama lijkt.
Mooie beesten.
De gids verteld dat hier niemand mag komen (voorbij het stenen muurtje dan) en dat hier resten zijn gevonden van een volk uit de Inca tijd. Op mijn vraag waarom ik in de verte dan bandensporen zie kijkt hij een beetje verschrikt op en vraag waar dan? Ik wijs ze aan en hij wendt zich tot onze chauf en ze praten wat op en neer in het Spaans. Volgens hem was dat van onderzoekers die hier jaren geleden zijn geweest. Hmmm. Oké dan. Twijfelmomentje, maar het blijlt een mooi gebied. Op de terugweg verteld hij dat we geluk hebben gehad vandaag. Normaal ziet hij hier meestal alleen de Viqunjo en wij hebben ook nog een vos, hagedis, een soort zwarte vogels die alleen hier leven en een onderwaternest maken wat wel tot 1000kg kan wegen èn ook nog een struisvogel gezien die langs de weg lekker wat droog gras stond weg te kauwen. Goede score vandaag dus.
Terug de bus in en op naar het zoutmeer waar Flamingo's leven. We krijgen eerst een intro film te zien over het leefgebied en de verschillende soorten Flamingo's. Ik voel me ineens van mijn stoel afglijden en probeer me te redden van een zijdelingse val op de keien. Gelukt! En volgens mij viel het niemand op. Denk ik. Gevalletje slaaptekort.
De roze beesten met knieën die de verkeerde kant op scharnieren staan lekker wat door het heen te waden met hun kop onder water. Ik snap niet dat ze nergens tegen aan lopen, maarja, na n flinke avond doorhalen snap ik soms ook niet hoe ik überhaupt thuis ben gekomen zonder kleerscheuren. Zal toch wel een ingebouwde zelfbescherming zijn ofzo.
Op de terugweg naar San Pedro nog uitleg gehad over het ontstaan van de naam Andes. Degene die het goede antwoord weet krijgt n biertje. Vanavond af te halen hier bij het hostel. Ook nog het ALMA project van een afstand gezien. Een soort meteorologisch meetstation maar dan met lasers.
1400. Terug in San Pedro. Over een uurtje klaarstaan voor trip 2. De zoutmeren. Achteraf hadden we t idee dat t nogal illegaal was, we waren namelijk de enige groep die daar was en het was allemaal nog redelijk onaangetast. Heel mooi. De grond was dus van zout, maar dan in bloemkoolvorm. Met z'n allen gezwommen. Ook een rare gewaarwording. Blijven drijven zonder er ook maar moeite voor te doen. Natuurlijk heb ik het even moeten proeven. Het bloemkool-achting zout smaakte heel erg sterk. Veel sterker dan het zout wat wij kennen en met een kleine salmiaksmaak. Lekker.
Laatste stop van vandaag was het uitzicht bij Moon-valley. Zonsondergang in de bergen. Mooi, maar de afgronden waren mij net iets te hoog. Een meter of 200 te hoog zeg maar gerust.
Terug in SP wat gegeten en gedouched. Spullen klaargezet voor de bus rit naar Calama. 0945 vertrekt hij. Truste.

  • 20 Januari 2015 - 18:09

    Marije, Bas En Gijs:

    Lieverds, gaaf verhaal weer! Klinkt echt super gaaf allemaal! Heel scherp hoor Thijs, het autobanden-verhaal; moet rechercheur worden! ;-)
    Lekker genieten daar en verheugen ons nu al op alle mooie foto's! Xx van ons!

  • 20 Januari 2015 - 19:31

    Gerk:

    Supergaaf! En wel uit blijven kijken hè. Veel plezier nog en lekker genieten

  • 20 Januari 2015 - 20:09

    Rick:

    Super leuk om weer wat te lezen! Ik mis alleen nog wel een aantal dagen die tussen deze verslagen inzitten..... Of hebben jullie die dagen alleen maar ergens in een kroeg gehangen? ;-). Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag en de foto's. Xxxx

  • 20 Januari 2015 - 20:19

    Thijs:

    @Rick, mis je wat dagen ja? Welke dan? Volgens mij staat er alles op. Alleen vanaf San Pedro tot nu toe moet ik nog schrijven.

  • 20 Januari 2015 - 23:04

    Rick:

    Ja die bedoelde ik. Ga ze nu lezen :-) x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Thijs en Flo

Blog van onze reis door Zuid-Amerika en Amerika.

Actief sinds 24 Dec. 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 10220

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Chili, Bolivi, Peru en New York.

Landen bezocht: